- This event has passed.
Maria Miesenberger – Till hälften ängel
5 april 2017-1 oktober 2017
Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum välkomnar Maria Miesenberger som årets utställare. Hon tar sig an Eldhs ateljé genom den konstnärliga processen, inte främst genom själva hantverket utan via den kreativa miljö där konstverken blir till. Det finns konstnärer som ser sina tidigare alster såsom avslutade kapitel, men Miesenberger återvänder kontinuerligt till sina verk. Hon umgås med dem i sin ateljé. De växer ur varandra. I Eldhs ateljé, som befolkas av hundratals skulpturer, har Miesenberger mött en likasinnad. Genom att placera sina verk jämte Eldhs, ibland tydligt, ibland som i lönndom, tar hon oss med på en resa i tid och rum. Det blir lika många knivskarpa kontraster som sömlösa övergångar.
En annan likhet mellan de två konstnärerna är att båda intresserar sig för ambivalenta tillstånd. I Maria Miesenbergers fall handlar det ofta om att hitta olika mellanlägen. Ett exempel är Half an Angel (2001), den gyllene skulptur som snurrar runt sin egen (2001), den gyllene skulptur som snurrar runt sin egna axel i Carl Eldhs rotunda. Den unga kroppen vinklar ena armen bakom sitt huvud som en vinge, bokstavligen till hälften ängel.
Gränsfigurer har fascinerat konstnärer i alla tider. Gryning och skymning, dygnets mest ödesmättade tidpunkter, var vanliga motiv under symbolismen, en viktig konstriktning för den unge Carl Eldh. Ett annat övergångstillstånd är ungdomen, när kroppen befinner sig vid gränsen till den vuxnes men med bibehållen oskuldsfullhet, något Eldh försökte fånga i verk som Innocence (1900) och Ungdom (1911). Även Maria Miesenberger intresserar sig för den unga människan. Barnet är ständigt närvarande i hennes verk. Men där Eldh gestaltar pojkar och flickor, låter Miesenberger identiteten vara otydlig, nästan androgyn. Hon tillför ett kritiskt perspektiv på kön och sexualitet och frikopplar utforskandet från förutbestämda normer. Barn- och ungdom står inte bara för en förlorad tid, utan för en värld av oöverstigliga hinder och enorma möjligheter som vi vuxna ständigt kan återvända till.
Nytt för i år är att utställningen inkluderar Carl Eldhs ateljéträdgård. Beredd till språng, sex meter över marken, spejar Maria Miesenbergers skulptur Change of Direction (2015) på bronskollegorna nedanför och för upp Eldhs ateljé till nya höjder.
I samband med utställningen publiceras en katalog med en essä av konsthistoriker Elisabet Haglund.
Ett konstnärssamtal med Maria Miesenberger och Elisabet Haglund äger rum i museet torsdagen den 1 juni kl. 18.
Utställningen har producerats med stöd av Pontus Bonnier, Kulturrådet, Barbro Osher Pro Suecia
Foundation, Kungl. Patriotiska Sällskapet, Galleri Andersson/Sandström och Stockholms stad.