- Detta evenemang har redan ägt rum.
Ebba Matz – Om natten
7 maj 2015-27 september 2015
Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum visar Ebba Matz utställning Om natten sommaren 2015. Att stiga in i Carl Eldhs ljusfyllda ateljé med hundratals vita skulpturer som samsas om utrymmet med skulptörverktyg, möbler och udda föremål, ger en overklig, nästan magisk känsla. Det är som att kliva in i en dröm där tiden har stannat. Matz spinner vidare på den känslan och har frågat sig vad som händer i museet om natten när skulpturerna är själva. Hon undrar särskilt vad de många anonyma, lite drömska kvinnorna i varierande kompositioner gör när ingen ser. Genom Matz subtila tillägg sysselsätts Eldhs modeller; ett stilla regn faller framför Sittande flicka, luftanden Ariel försöker fånga några försöker fånga några nattfjärilar, Eva tittar på en glittrande sten och Innocence betraktar en rad blåskimrande bläckflaskor.
Speglingar, förskjutningar och upprepningar är betydelsefulla i Ebba Matz verk. I Spegelbild ger glaslinsen i skulpturens händer ett oväntat perspektiv liksom spåkulan i Dagdröm. Även elementen spelar stor roll. Till museets ”Eldh” infogar Matz vatten, luft och jord. Med små, exakta förskjutningar gör konstnären dessa handfasta referenser undanglidande och svårgripbara. Hennes verk påminner om förnimmelser av en dröm eller minnesbilder från det omedvetna. De blixtrar till i en total tydlighet för att lämna gåtfulla spår efter sig. En del av gåtfullheten ligger i det vardagliga. Precis som när skulpturer på stan ibland kläs på gör Matz tillägg att det händer något med kvinnorna i Eldhs ateljé, de får liv och börjar röra på sig. Det är både poetiskt och lite komiskt; livligheten gör kvinnornas nakenhet lika oklädsam som lustfylld.
Fenomen av olika slag är också återkommande i Ebba Matz konstnärskap. I installationen Phosphène möts vi av tindrande stjärnor i regnbågens alla färger. Verket är inspirerat av det optiska fenomen där ögat ser stjärnliknande ljuspunkter utan att träffas av visuellt ljus. Fosfener framkallas enklast genom att handflatorna pressas mot slutna ögon. Redan i Mellan skymning och gryning, ett offentligt verk av Matz för Henry Dunkers plats i Helsingborg (1999), finner vi stjärnor. På torget har konstnären vänt på förutsättningarna och plockat ner stjärnhimmeln på marken. I Eldhs ateljé får besökaren en känsla av att sväva bland stjärnor, som i en dröm, med midnattsblå himmel under fötterna.
I samband med utställningen publiceras en katalog med en essä av Milou Allerholm, konstkritiker och lektor i konsthistoria vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Ett konstnärssamtal mellan Ebba Matz och Milou Allerholm äger rum i museet den 3 juni kl. 18