- This event has passed.
Charlotte Gyllenhammar – Speglingar, vändningar, motsatser
25 maj 2013-27 oktober 2013
Under sex långa år har Carl Eldhs Ateljémuseum varit stängt för bygget av Norra Länken. Men den 25 maj slår vi åter upp portarna till denna unika, för att inte säga magiska, konstnärsmiljö som ligger i ensamt majestät i Bellevueparken. Den originella träbyggnaden med två ateljérum och en rotunda uppfördes 1919 efter ritningar av Ragnar Östberg och är kulturminnesförklarad som en av den nordiska klassicismens pärlor.
Innanför det omgärdande staketet återfinns en prunkande trädgård, där det under öppettid går att njuta av en enkel kopp kaffe. Det kan vara vilsamt efter att ha besökt de magnifika lokalerna som i stort sett har stått orörda sedan Carl Eldh lämnade dem för nästan 60 år sedan. Här finner man över 500 av Eldhs verk, bl.a. många porträtt av den tidens stora celebriteter, inte minst av hans goda vänner August Strindberg och Gustaf Fröding. Samlingen ger en fascinerande inblick i en framgångsrik skulptörs arbetssituation under första delen av 1900-talet men vittnar också om livet under de många nödåren i Paris, gestaltat i verk som ”Modersorg” och ”Vid Nattasylen” (båda 1902).
Vi firar 50 år som museum, vilket gör Eldhs ateljé till ett av landets äldsta konstnärsmuseer. Mycket har hänt sedan 1963 då verksamheten startades av skulptörens dotter Brita, som också bodde i tillbyggnaden på museets baksida. Vi har etablerat oss som ett viktigt museum för skulpturkonst och erbjuder vid sidan av visningsverksamheten i museet även skulpturvandringar på stan, i skrivande stund åtta promenader med innehåll anpassat för olika målgrupper.
I samband med museets återinvigning och jubileum utökar vi verksamheten ytterligare genom att inviga ett rum för tillfälliga utställningar i den gamla bostadsdelen. Där kommer vi bl.a. att visa samtida skulptur som kan stå i dialog med Carl Eldhs verk.
Vi är mycket glada över att kunna presentera Charlotte Gyllenhammar som den första konstnären i denna nya satsning. Gyllenhammar utgår från att ateljén ursprungligen är en arbetsplats och fångar upp de processer som har pågått där. I det nya utställningsrummet skapar hon en installation med specialbyggda bord och föremål som hör samman med en skulptörs arbete, samtidigt som den svarta, uppochnedvända skulpturen ”Container, In Waiting, Reversed” (2013), intar en central plats i stora ateljén. Utställningen etablerar en dynamisk relation mellan vår tid och Carl Eldhs tid, men handlar också om formmässiga kontraster där konstnären tagit fasta på det som är mer osynligt och frånvarande i ateljémiljön.
På vernissagen den 23 maj kommer Charlotte Gyllenhammar även att utföra en performance i samarbete med konstnärerna Johan Strandahl och Magnus Dahl
I samband med utställningen publiceras en katalog med en essä av Håkan Nilsson, konstkritiker och professor i konst. Ett konstnärssamtal mellan Charlotte Gyllenhammar och Håkan Nilsson äger rum i museet den 5 juni kl. 18