
Juni, juli och augusti har slagit alla publikrekord på Carl Eldhs Ateljémuseum och är den historiskt mest välbesökta sommaren sedan museet öppnade 1963. Jämfört med samma period förra året (2022) har besökssiffrorna ökat med hela 54% (att jämföra med en nationell ökning på 8% enligt ny rapport från Sveriges Museer). Månadsrekorden har avlöst varandra och redan i september hade Carl Eldhs Ateljémuseums besöksantal överstigit tidigare årsbästa från år 2017.
– Det har varit en fantastisk sommar på Carl Eldhs Ateljémuseum, denna oas i Stockholm stad, och vi är glada över att så många nya besökare har hittat till oss. Med ett spännande program, en kritikerrosad sommarutställning och återkommande familjedagar och skulpturvandringar har vi lyckats synliggöra ateljén för en bredare, både svensk och internationell publik. Sommarens framgång är också ett kvitto på att publiken finns där och att konstens förmåga att sammanföra, skapa dialog, beröra och belysa, både vår historia och samtid, är fortsatt stark, säger Sara Bourke, museichef Carl Eldhs Ateljémuseum.
Carl Eldh (1873–1954) var under det tidiga 1900-talet en av Sveriges mest framstående skulptörer. Idag är hans forna ateljé museum och en plats för nya konstnärliga undersökningar. Bland nära femhundra av konstnärens gipser och verk kan man som besökare ta del av nyproducerade utställningar, visningar och program. Carl Eldhs Ateljémuseum ligger beläget högst upp i Bellevueparken i Stockholm, som ingår i den Kungliga nationalstadsparken, i nära anslutning till Hagaparken. I år fyller museet 60 år och precis som Stockholms Stadshus, som i år firar 100 år, ritades Carl Eldhs ateljé av arkitekten Ragnar Östberg.