Brita Eldh (1907-2000) var dotter till Carl och Elise Eldh. Hon etablerade 1963 en stiftelse i sina föräldrars namn och drev sedan museet på egen hand fram till tidigt 1990-tal. Just nu pågår ett arbete med att förteckna Britas efterlämnade material med stöd av Riksantikvarieämbetet och Region Stockholm. Här delar vi med oss av glimtar ur arkivet.
I mitten av 1920-talet flyttar Brita och Elise Eldh till Kalifornien, varpå de köper ett hus i Alhambra. I dess stora trädgård placeras skulpturer av Carl Eldh, och den utgör även scenen för många av de foton som avbildar Brita som professionell dansös. Trädgårdsintresset tar de med sig till ateljén i Bellevue när de reser tillbaka till Sverige. I foldern ”Några ord om Carl Eldhs ateljémuseum” som delas ut när museet öppnar för allmänheten 1963 skriver Brita:
”Den idylliska ateljéträdgården anlades 1919 av Elise Eldh som hade en säregen förmåga att anlägga vackra trädgårdar varhelst hon kom i världen. Hon ägde särskilt fint öga för linjer och för olika miljöers utformning. Här är inga rabatteffekter endast ett mjukt och osökt blomsterackompanjemang till ateljébyggnaden. Mycket av vad Mor Elise planterade finns ännu kvar, såsom de gula dagliljorna längs staketet, saxifragan på stenhällen, narcisser, påskliljor och liljekonvaljer, rhododendron och jasmin.”
Projektet Britas arkiv och salong genomförs med stöd av Region Stockholm och Riksantikvarieämbetet.