Bianca_Maria_Barmen_The_Lonely_Boys_House_2016._Foto_Urban_Jrn.jpg
Bianca Maria Barmen

Ensamma pojkars hus
12 maj - 2 oktober 2016

Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum välkomnar Bianca Maria Barmen som sommarsäsongens speciella gäst. Med utställningen Ensamma pojkars hus står museet värd för ett antal interventioner och sammanblandningar, där två vitt skilda konstnärskap reflekterar varandra på ett närmast symbiotiskt vis. Bianca Maria Barmen placerar Carl Eldh i ett dagsaktuellt ljus, varpå Eldh svarar med att peka på den (konst)historiska relevansen. I mötet slår det gnistor som kastar nytt ljus över dem båda. Då är generationsglapp helt ointressanta.

Bianca_Maria_Barmen_Snow_Falling_Without_Telling_2_2015._Foto_Urban_Jrn.jpgPå ett plan är det en omöjlig relation. Bianca Maria Barmens konst ligger långt från den symbolism och realism som kännetecknar Carl Eldhs verk. Barmens gåtfulla skulpturer präglas istället av säregna och intensiva kombinationer av vardagliga figurer. I utställningen visas exempelvis en skulptur av ett underben på vilket det vilar en liten byggnad inbäddad i en dunge eller eldslågor. Ett liknande motiv återkommer i verket The Lonely Boys House, som också har gett utställningen dess namn.

Det är Bianca Maria Barmens intresse för känslotillstånd som bildar den tydligaste bryggan till Carl Eldh. Båda har skildrat livets bräcklighet genom att undersöka det förbisedda och marginella. Kanske var det därför Barmen tidigt fastnade för Eldhs Vattenalfen, en gravskulptur av en liten pojke som lyssnar på havet brus i en snäcka. Förgänglighet möter ungdom. Det livgivande vattnet innebär också livsfara; ett högaktuellt tema.

När Barmen ställer Vattenalfen mot sitt eget verk Våg transporteras pojken från sitt symbolistiska sammanhang och blir en representant för dagens flyktingkatastrof vid Medelhavet. Stränder som kunde ha varit fulla av liv och lek har förvandlats till scener för ofattbara tragedier.

Bianca_Maria_Barmen_Vg_2016._Foto_Urban_Jrn.jpgEnsamma pojkars hus fångar kontrastfulla ögonblick där livets skönhet och bräcklighet blir synligt. Samtidigt blickar utställningen vidare. Stillhet och kontemplation blandas med hoppfull lekfullhet.

Bianca Maria Barmen(född 1960) är utbildad vid Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn och Arkitektskolan (LTH) i Lund. Bland hennes många separatutställningar märks Atlanten – jag är mycket lugn nu, Krognoshuset, Lund, Nässjö Konsthall och Dalslands konstmuseum, Upperud (2014–15) liksom Tavshedens tableaux – Tableaux of Silence, Kunsthallen Brandts, Odense, Danmark (2011), Yama-Tora-Mori, AIT, Tokyo, Japan (2009) och Hare linje, Dunkers kulturhus, Helsingborg och Millesgården, Lidingö (2007–10). Barmen har sedan debuten 1992 kontinuerligt ställt ut på gallerier runt om i landet och även medverkat i åtskilliga samlingsutställningar.

I likhet med Carl Eldh har Bianca Maria Barmen utfört ett stort antal offentliga verk. Hennes Grodtrappan (2009) möter Eldhs Den unge Linné (1956) vid Svenska kulturhuset i Paris, Frankrike. Andra offentliga skulpturer från senare år är Ramsa i Middelfart, Danmark (2012), Kommer ihåg att jag såg dig i Skissernas museums skulpturpark i Lund (2007), Hålet genom månen vid Fredrika Bremerskolan i Haninge (2005) och Ett segelfartyg sover i hamnen på Stigbergstorget i Göteborg (2003). För närvarande arbetar Barmen med verket Vilande våg för Nya Karolinska Solna.

Bianca Maria Barmen är bl. a. representerad på Moderna museet i Stockholm, Bianca_Maria_Barmen_2016._Foto_Urban_Jrn.jpgGöteborgs konstmuseum och i Kulturmagasinet - Helsingborgs museer. Hon har erhållit ett flertal stipendier och utmärkelser såsom Bildkonstnärsfondens arbetsstipendium, Konstakademiens ateljéstipendium vid Cité Internationale des Arts Paris, Frankrike, Iaspis ateljéstipendium vid AIT Tokyo, Japan och Lengertz konstpris.

För mer information om konstnären, se hennes hemsida.

I samband med utställningen har en katalog publicerats med en essä av konstkritiker Joanna Persman. Ett konstnärssamtal med Bianca Maria Barmen och Joanna Persman ägde rum i museet torsdagen den 26 maj kl. 18.

Se Aktuellt för utställningsrecensioner i Omkonst (160519), Dagens Nyheter (160721), Svenska Dagbladet (160901), Konstvärlden (2016:4), Konsten.net (160808) liksom en intervju i sistnämnda (160523).

Utställningen har producerats med stöd av Pontus Bonnier, Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kungl. Patriotiska Sällskapet.

Spara

Spara


Choose language
segb

Aktuellt

Recension i Borås Tidning. Läs Stefan Eklunds recension, Miesenberger och…»

Recension i SvD. Läs Joanna Persmans recension, Till hälften ängel.…»

Recension på Konsten.net. Läs Magnus Bons recension, Maria Miesenberger på…»

Öppettider
Tis-tors och sön kl. 12-16, med insläpp för visning varje heltimme (sv) och kl. 13.30 (eng).
Övrig tid beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.
Obs! Stängt fre 23.6 och lör 24.6.

 

Besöksadress
Lögebodavägen 10
Bellevueparken,
Stockholm

Postadress
Carl Eldhs Ateljémuseum
Lögebodavägen 10
SE-113 47 STOCKHOLM

Telefon
+46-(0)8-612 65 60

Hemsida och e-post 
www.eldhsatelje.se
info@eldhsatelje.se