Carl_Eldh_Sngen_Stockholm_1929.jpg

Allmänt om museet

Carl Eldhs Ateljémuseum rymmer en stor del av den svenske skulptören Carl Eldhs (1873-1954) samlade verk. Eldh var en av sin tids mest anlitade skulptörer och museets är inrymt i konstnärens ateljé från 1919, som ritades av arkitekten Ragnar Östberg. Ateljén är idylliskt belägen i Bellevueparken vid Roslagstull i Stockholm och bibehållen så som den såg ut under Eldhs levnad. Ytterst få liknande skulptörateljéer finns bevarade.

I museet visas mer än 500 verk, huvudsakligen i gips. Här syns Carl Eldhs stora tekniska skicklighet och hans mångsidighet som konstnär. Eldhs produktion omfattar allt ifrån porträtt till monument och aktstudier till fasadutsmyckningar. Skulpturer av hans hand finns idag på en mängd orter över hela landet och i flera museer samt privata samlingar i Sverige och utomlands.

Till Carl Eldhs mest kända verk hör skulpturgruppen Ungdom, hans inträngande tolkningar av August Strindberg, inte minst Titanen i Tegnérlunden i Stockholm, och Löparna vid Stockholms stadion.

Museet öppnades 1963 av konstnärens dotter Brita Eldh och dess huvudman är den privata Stiftelsen Carl och Elise Eldhs Ateljé. Verksamheten finansieras i huvudsak av ett kulturstöd från Stockholms stad, intäkter från entrébiljetter, program och butik liksom försäljning av nygjutningar och sökta medel från olika stiftelser och fonder samt sponsormedel.

Pressmeddelanden och bilder

Har Du nåra frågor angående pressmeddelanden och bilder, kontakta museet museets intendent Elle-Kari Gustafsson på 08-612 65 60, ellekari.g@eldhsatelje.se eller info@eldhsatelje.se.

Museet

Aktuell utställning
Maria Miesenberger, 4.5-1.10 2017

Bianca Maria Barmen, 12.5-2.10 2016

Ebba Matz, 7.5-27.9 2015

Katrine Helmersson, 1.5-28.9 2014

Charlotte Gyllenhammar, 25.5-27.10 2013
Pressmeddelande (pdf)

Spara

Choose language
segb

Recension i Borås Tidning. Läs Stefan Eklunds recension, Miesenberger och…»

Recension i SvD. Läs Joanna Persmans recension, Till hälften ängel.…»

Recension på Konsten.net. Läs Magnus Bons recension, Maria Miesenberger på…»

Öppettider
Tis-tors och sön kl. 12-16, med insläpp för visning varje heltimme (sv) och kl. 13.30 (eng).
Övrig tid beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.
Obs! Stängt fre 23.6 och lör 24.6.

Besöksadress
Lögebodavägen 10