Carin Ellberg Species (Eye) 2016 Foto Urban Jörén Carl Eldhs Ateljémuseum (2).jpgCarin Ellberg

Dom andra svävar in
17 maj - 30 september 2018

Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum visar
Carin Ellbergs utställning Dom andra svävar in denna sommarsäsong. Hon låter en grupp skulpturer i rundjärn med vidhängande speglar, glas och stenar sväva in i Eldhs ateljé, synbarligen opåverkade av gravitation. Likt en samling varelser från andra världar glider de fram och intar positioner i museet som är lika märkliga som självklara. Mellan gipsmodeller och kavaletter, på golvet och uppe i luften formerar de sig för att förundrat både spegla och betrakta Eldhs kritvita skulpturer. För säkerhets skull lämnas en Utpost i ateljéträdgården, som för att bevaka att interventionen går ostört till.

I utställningen finns också andra verk av Carin Ellberg i vitt skilda material som nylon, silikon och lera. Även de transformeras och dyker upp på oväntade ställen. Ellbergs surrealistiska figurer kan tyckas ha lite gemensamt med Carl Eldhs verk, men det finns mycket som förenar. Hennes formspråk påminner om den sorts växtlighet som var populär i jugendstilen och under symbolismen; självklara referenspunkter för Eldh. Symbolismen blottar också en motivisk likhet. Precis som Eldh arbetar Ellberg t.ex. med alver och älvor. För båda två handlar konsten om livet, om vardag blandad med fantasi, men medlen är olika. Eldh lät den mänskliga kroppen stå för uttrycket, Ellberg låter växtligheten blomma ut och få eget liv.

Carin Ellberg. Det femte elementet, 2002. Foto Urban Jörén.jpgI likhet med sin äldre kollega har Carin Ellberg gjort många offentliga verk och i utställningen visas modeller och teckningar till några av dessa sida vid sida med Carl Eldhs motsvarigheter. Här finns bl.a. ett utkast till Det femte elementet, Ellbergs monumentala rosa betongskulptur, insprängd bland Eldhs studier till Brantingsmonumentet. Små ståltrådsskisser till skulpturer som figurerar i stor skala i utställningen lyfts också fram liksom sådant som aldrig har förverkligats. Skalförskjutningen påminner oss om skulptörens arbetsmetoder och om att museet en gång var en arbetsplats.

Carin Ellberg (född 1959) är utbildad vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Sedan debuten 1989 har hon ställt ut över hela landet, i stora delar av Europa och i USA. Bland hennes många separatutställningar märks Självporträtt, Andréhn-Schiptjenko, Stockholm (2017), Mother of Pearl and Followers, Kristianstads konsthall (2016) och Organismer som kommer ur havslandskapen, Gävle konstcentrum (2016). Ellberg har även deltagit i åtskilliga samlingsutställningar, t.ex. I Love it! What is it?,Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm (2014/15), Tree/ Difficulty of Freedom/ Freedom of Difficulty, The Living Art Museum, Reykjavik, Island (2013) och Sånt som händer, Ystads konstmuseum (2012).

Det femte elementet (2002), en fem meter hög rosa skulptur vid Norrtull i Gävle, är ett av Carin Ellbergs mest kända och omtalade offentliga verk. Hon har även utfört Främmande växtlighet (2012) på Stureby tunnelbanestation i Stockholm och Woodelf (2005) på Chapmans torg i Göteborg liksom en rad olika uppdrag i skolor, bibliotek, hotell och sjukhus.

Carin Ellberg är bl.a. representerad på Arken Museum for Moderne Kunst i Ishøj, Carin Ellberg 2018. Foto Urban Jörén.jpgDanmark, Moderna Museet i Stockholm, Malmö konstmuseum, Norrköpings konstmuseum och Västerås konstmuseum samt Skissernas Museum i Lund. Hon har erhållit ett flertal utmärkelser och stipendier såsom Moderna Museets Vänners stora skulpturpris (2005) och Konstnärsnämndens tioåriga arbetsstipendium (2008).

För mer information om konstnären, se Carin Ellberg och Andréhn-Schiptjenko.

I samband med utställningen publiceras en katalog med en essä av skribent och curator Alba Baeza. Ett konstnärssamtal med Carin Ellberg och Alba Baeza ägde rum i museet den 31 maj kl. 18.

Se Aktuellt för utställningsrecensioner i Dagens nyheter (180530), på Konsten.net (180605) och i Svenska dagbladet (180617).

Utställningen har producerats med stöd av Kulturrådet, Pontus Bonnier, Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Kungl. Patriotiska Sällskapet, Andréhn-Schiptjenko och Stockholms stad.

Choose language
segb

Konsert med Lilla Akademien. Stöd styrelsens projekt att låta resa en…»

Walks på Kulturrfestivalen. Museets duktiga pedagoger håller i två…»

Ny bok. Carin Ellbergs konstnärskap tecknas i Carin…»

Öppettider
Tisdag-söndag kl. 12-16, med insläpp för visning varje heltimme (sv) och kl. 13.30 (eng).
Övrig tid beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.

Besöksadress
Lögebodavägen 10