Maria Miesenberger, Acceptans, 2014. Foto Urban Jörén.jpgMaria Miesenberger

Till hälften ängel
4 maj - 1 oktober 2017

Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum välkomnar Maria Miesenberger som årets utställare. Hon tar sig an Eldhs ateljé genom den konstnärliga processen, inte främst genom själva hantverket utan via den kreativa miljö där konstverken blir till. Det finns konstnärer som ser sina tidigare alster såsom avslutade kapitel, men Miesenberger återvänder kontinuerligt till sina verk. Hon umgås med dem i sin ateljé. De växer ur varandra. I Eldhs ateljé, som befolkas av hundratals skulpturer, har Miesenberger mött en likasinnad. Genom att placera sina verk jämte Eldhs, ibland tydligt, ibland som i lönndom, tar hon oss med på en resa i tid och rum. Det blir lika många knivskarpa kontraster som sömlösa övergångar.

Maria Miesenberger, Half an Angel, 2001. Foto Urban Jörén.jpgEn annan likhet mellan de två konstnärerna är att båda intresserar sig för ambivalenta tillstånd. I Maria Miesenbergers fall handlar det ofta om att hitta olika mellanlägen. Ett exempel är Half an Angel (2001), den gyllene skulptur som snurrar runt sin egen axel i Carl Eldhs rotunda. Den unga kroppen vinklar ena armen bakom sitt huvud som en vinge, bokstavligen till hälften ängel.

Gränsfigurer har fascinerat konstnärer i alla tider. Gryning och skymning, dygnets mest ödesmättade tidpunkter, var vanliga motiv under symbolismen, en viktig konstriktning för den unge Carl Eldh. Ett annat övergångstillstånd är ungdomen, när kroppen befinner sig vid gränsen till den vuxnes men med bibehållen oskuldsfullhet, något Eldh försökte fånga i verk som Innocence (1900) och Ungdom (1911). Även Maria Miesenberger intresserar sig för den unga människan. Barnet är ständigt närvarande i hennes verk. Men där Eldh gestaltar pojkar och flickor, låter Miesenberger identiteten vara otydlig, nästan androgyn. Hon tillför ett kritiskt perspektiv på kön och sexualitet och frikopplar utforskandet från förutbestämda normer. Barn- och ungdom står inte bara för en förlorad tid, utan för en värld av oöverstigliga hinder och enorma möjligheter som vi vuxna ständigt kan återvända till.

Maria Miesenberger, Stilla rörelse, modell b, 2012. Foto Urban Jörén.jpgNytt för i år är att utställning inkluderar Carl Eldhs ateljéträdgård. Beredd till språng sex meter över marken spejar Maria Miesenbergers skulptur Change of Direction (2015) på bronskollegorna nedanför och för upp Eldhs ateljé till nya höjder.

Maria Miesenberger (född 1965) är utbildad vid Konstfack i Stockholm och Parsons School of Design i New York. Sedan debuten 1993 har hon haft ett femtiotal separatutställningar och medverkat i ännu fler grupputställningar över hela Europa och USA. Bland separatutställningarna märks Inside and Out – Where Now Meets Then, Läckö slott, Lidköping (2016), Moment: Maria Miesenberger/Lars Norén, Moderna Museet, Stockholm (2014) och Presence of Time, Strandverket, Marstrand (2013). Hon har deltagit i grupputställningar som Next: Utopia, Norrköpings konstmuseum (2016), Asylum – när modet flirtar med konsten, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm (2015), Det synliga, Artipelag, Gustavsberg (2014) och Helvete!, Liljevalchs, Stockholm (2011).

Den åtta meter höga Half an Angel (2001) vid Telenors huvudkontor i Oslo är ett av Maria Miesenbergers många offentliga verk. Andra exempel är Ögonblick i rörelse/Moment in Motion på Enskede Gårds tunnelbanestation i Stockholm (2014), Change of Direction vid Restad Gård i Vänersborg och Reflection on the Presence of Time vid Kristinaskolan i Norrköping (båda 2016). För närvarande arbetar Miesenberger bl.a. med en konstnärlig gestaltning för Övre Vasastaden i Linköping och ett minnesverk för Ebba Ramseys park i Jönköping.

Maria Miesenberger 2017. Foto Urban Jörén.jpgMaria Miesenberger är representerad i samlingar som The Bonnier Group och Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum samt Henry Buhl Collection i USA. Hon har erhållit en mängd stipendier och utmärkelser. 2015 tilldelades Miesenberger Stockholms stads hederspris i konst och i år fick hon för andra gången Konstnärsnämndens femåriga arbetsstipendium.

För mer information om konstnären, se Galleri Andersson/Sandström.

I samband med utställningen publiceras en katalog med en essä av konsthistoriker Elisabet Haglund. Ett konstnärssamtal med Maria Miesenberger och Elisabet Haglund ägde rum i museet den 1 juni kl. 18.

Se Aktuellt för utställningsrecensioner i Dagens Nyheter (170601), Svenska Dagbladet (170615), Borås Tidning (170618) och på Konsten.net (170609) liksom Artlover Magazine 2017:32 för intervju med Maria Miesenberger.

Utställningen har producerats med stöd av Pontus Bonnier, Kulturrådet, Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Kungl. Patriotiska Sällskapet och Galleri Andersson/Sandström.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara


Choose language
segb

Aktuellt

Recension i Borås Tidning. Läs Stefan Eklunds recension, Miesenberger och…»

Recension i SvD. Läs Joanna Persmans recension, Till hälften ängel.…»

Recension på Konsten.net. Läs Magnus Bons recension, Maria Miesenberger på…»

Öppettider
Tis-tors och sön kl. 12-16, med insläpp för visning varje heltimme (sv) och kl. 13.30 (eng).
Övrig tid beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.
Obs! Stängt fre 23.6 och lör 24.6.

 

Besöksadress
Lögebodavägen 10
Bellevueparken,
Stockholm

Postadress
Carl Eldhs Ateljémuseum
Lögebodavägen 10
SE-113 47 STOCKHOLM

Telefon
+46-(0)8-612 65 60

Hemsida och e-post 
www.eldhsatelje.se
info@eldhsatelje.se